Methode Rességuier in muziek
Waarom de methode Rességuier in muziek?
Met dank aan onze Vlaamse collega's voor hun inbreng.
hetgeen hem direct tegenover zijn uitdagingen en vragen stelt:
- Volkomen "daar" zijn op het podium, geheel in mijn interpretatie, zonder geparasiteerd te worden door mijn angsten, mijn willen, mijn twijfels, mijn commentaar, mijn behoefte aan controle ....,
- Snel een nieuw werk assimileren,
- Een verworvenheid, een vaardigheid aan mijn student overdragen, hem/haar helpen op natuurlijke wijze de juiste positie te corrigeren, zijn/haar muzikaliteit te ontdekken ; dat alles in het volle «elan» van zijn/haar creativiteit.
Sommige musici lijken "de gave" te bezitten om steeds ten volle "present" te zijn tijdens hun concert, met comfort en fluïditeit, alles lijkt makkelijk en de emotie is voelbaar op elk moment. De meeste muzikanten hebben deze "sensatie van genade", waar alles rechtstreeks schijnt te vloeien van de bron op natuurlijke wijze, ontmoet, beleefd.
We weten niet altijd waaraan dat ligt, net als ware het een mysterieuze alchemie ...
En indien dat alleen maar overeenkwam met een «elementaire toestand» waarin de muzikaliteit kon uitstralen? En indien dit toegankelijk was voor iedereen, op ieder ogenblik?
Dit is het wat de Methode Rességuier voor musici kan betekenen.
Gebaseerd op een concrete praktijk en gedurende meer dan 30 jaar onderwezen op het gebied van de gezondheid, de psychologie en het onderwijs, put zij de theoretische referenties onder andere uit, in de fundamenten van de fenomenologie, de psychologie van de ontwikkeling, de Chinese filosofie en in de laatste ontdekkingen van de neurowetenschappen.
De Methode Rességuier biedt voor musici praktische tools die onmiddellijk beschikbaar zijn, om deze kwaliteit te genereren, zowel voor de uitvoerder als voor de leraar.
Deze methode plaatst de musicus onmiddellijk in een "sensibel gesecuriseerd beleven" totaal geïncarneerd: in verbinding met het instrument, het publiek, de ruimte waarin hij speelt, de andere uitvoerders. Het is een globaal bewustzijn van zichzelf en van zijn omgeving, stap na stap, een directe toegang tot het gevoel, de gedachte, de emotie, het gebaar.
Referenties
Edmond Carlier, cellist, België
Sinds mijn zevende speel ik cello. Ik was 35 jaar solo- cellist in Essen en in La Monnaie / De Munt en speel nog steeds in kamermuziekconcerten en in het Duo La Gioia.
Zes jaar geleden maakte ik kennis met de Methode Rességuier in De Munt. Na een korte sessie, in duo, van amper een paar minuten veranderde alles, het contact met de zangeres, met mijn cello, met het publiek, met de muziek. Ook had ik de indruk dat ik voor het eerst in mijn carrière het publiek zag zitten ...
In «Le Moulin» van Jean-Paul Rességuier, bij Cahors, deed ik samen met hem een workshop van één week met 14 deelnemers. Iedere dag hadden we concert en we wisten ’s ochtends nog niet wat we ’s avonds zouden uitvoeren. De vijf avonden hebben we gespeeld in een soort kalmte, met een enorm wederzijds aanvoelen van collega musici én van het publiek.
Een man in het publiek zei dat hij in de dertig jaar dat hij professioneel muzikant was nog nooit zo’n kwaliteit van uitvoering had meegemaakt.
Daarna ben ik me echt in de Methode Rességuier gaan verdiepen.
Sindsdien speel ik veel vrijer, opener, presenter. Het is nu veel meer een kringloop van spelen en luisteren. Daardoor voelt het spelen veel rustiger, ervaar ik veel minder spanning.
Ik geef ook celloles. Ik merk dat ik nu veel minder energie hoef te geven. Ik voel me meer geïmpliceerd, meer tegenwoordig op elk moment. De persoon waar ik les aan geef voelt zich door mij gesteund en kan daardoor meer persoonlijk initiatief opnemen in alle vertrouwen.
Het voelt dan alsof ik die persoon bij de hand neem en een klein stukje laat lopen, waarna de ander weer verder kan lopen. Door de ander 100 op 100 te ondersteunen kan hij/zij ten volle zijn capaciteiten ervaren en ontwikkelen.
Het fijne van de Methode Rességuier is dat het je tools meegeeft die je leren om steeds in het productieproces te zijn en te blijven. Daarom ben ik ook blij dat ik nu in opleiding ben om zelf de Methode Rességuier te gaan aanleren aan musici en anderen die er baat bij kunnen hebben.